از دولت درخواست داریم که هرچه سریعتر سهم خود را در پرداخت یارانه بلیت مترو مشخص کند تا نسبت به اعمال قیمتهای جدید اقدام شود.جعفر ربیعی اظهار کرد: امیدواریم با توجه به افزایش هزینههای مترو و قیمت تمامشده هر سفر، امسال سهم دولت در یارانههای بلیت افزایش قابلتوجهی داشته باشد تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.وی ادامه داد: سال گذشته دولت تنها نیمی از سهم خود در یارانه بلیت مترو را پرداخت کرد، یعنی بهجای 60 میلیارد تومان، دولت مجموعا حدود 29 میلیارد تومان به مترو یارانه بلیت داد. ربیعی تصریح کرد:
در این میان شهرداری تهران برای آنکه مترو به مشکل برخورد نکند و خللی در بهرهبرداری و خدمات رسانی مترو رخ ندهد به جای 55 میلیارد تومان مجموعا 82 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت پرداخت کرد که این رقم بیش از سهم تعیین شده شهرداری است.مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه ابراز امیدواری کرد که از حملونقل عمومی در سال 90 حمایتهای همه جانبهای شود تا هزینههای سفر با وسایل نقلیه عمومی برای مردم افزایش زیادی نداشته باشد. به گزارش همشهری شهرداری تهران در سال جدید بیشترین حجم اعتبارات خود را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده است.
دولت در اختصاص اعتبارات مترو سختگیری نکند
از سوی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از دولت خواست تا نگاه سختگیرانهای در اختصاص تسهیلات مترو نداشته باشد.محمدرضا محسنیثانی با ابراز نگرانی نسبت به عدمتخصیص تسهیلات 2 میلیارد دلاری توسعه خطوط مترو در کلانشهرها، گفت: مهمترین وظیفه دولت، حمایت از مردم است اما در این شرایط بهدلیل کافی نبودن وسایل نقلیه عمومی، مردم ناچارند برای تردد روزانه خود یا از وسایل نقلیه شخصی و یا با تاکسی رفت و آمد کنند که این امر منجر به صرف قابل توجهی از درآمد آنها در ماه میشود.
این درحالی است که به گفته این نماینده مجلس با توسعه حملونقل درونشهری نه تنها شاهد صرفهجویی در وقت، هزینه و زمان مردم خواهیم بود که با کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر منجر به کاهش آلودگی هوا و همچنین زیباتر شدن شهر میشود.وی در مصاحبه با شهرنوشت گفت: گرچه کمیسیون تلفیق همچنان در حال بررسی لایحه بودجه 90 است اما با این حال برخی از نمایندگان نسبت به کاهش سهم شهرداریها از بودجه 90 ابراز نگرانی کردهاند.
نماینده مردم سبزهوار در مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکلی که هماکنون شهرداران با آن مواجه هستند را نداشتن درآمد پایدار برای اداره شهر دانست و تصریح کرد: در شهرهایی مانند تهران که قابلیت سرمایهگذاری فراوانی در آن وجود دارد، مدیران شهری میتوانند در توسعه بسیاری از طرحها با بخش خصوصی مشارکت کنند تا هم آنها نسبت به مشارکت در شهر راغب شوند و هم اینکه شهرداریها مجبور نشوند تمام منابع اجرای پروژهها را خود تامین کنند.